Voor elke organisatie is het belangrijk om klantgericht te werken. De klant zorgt immers voor het bestaansrecht van je organisatie.
Bedrijven die zich de afgelopen jaren op de wensen van de klant hebben gericht en zich hierin hebben ontwikkeld, presteren beter. Organisaties die er niets aan doen, gaan achter de feiten aanlopen. Een voor de hand liggende reden hiervoor is dat klanten steeds meer manieren tot hun beschikking hebben om zich te laten horen. Hier wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt.
Jouw tevreden klanten delen graag hun ervaringen en dat horen of lezen potentiële nieuwe klanten ook. Mond tot mond reclame is nog steeds een heel sterk middel en zorgt voor nieuwe business.
Andersom en dat gaat soms nog veel sneller is het ook zo dat ontevreden klanten hun ervaringen luid delen en kan leiden tot minder business. In iedere branche is dit een vast gegeven en zorgt het delen van ervaringen voor veranderingen en ontwikkelingen.
Accountants- en administratiekantoren moeten begrijpen dat de ambitie van ondernemers aan het veranderen is.
Beweegredenen om een zelfstandige ondernemer te worden zijn nu vaak anders dan vroeger. Deze veranderende ambities vragen om een andere aanpak van de accountancy. De traditionele boekhoudkundige diensten worden meer als noodzakelijk kwaad gezien en advies- en consultatiediensten worden steeds meer gewaardeerd én noodzakelijk. Om permanent toegevoegde waarde te blijven leveren, zul je je meer als proactieve partner en onderdeel van de onderneming moeten gaan opstellen, dan als externe dienstverlener, die alleen de cijfers verwerkt.
Uit gesprekken en trendanalyses blijkt dat een belangrijke reden waarom klanten vaak ontevreden zijn met administratiekantoor en ze verlaten, een gebrek aan proactief advies is.
Accountants moeten zich bewust worden van de veranderende verwachtingen van hun klanten.
In de communicatie en communicatiekanalen met hun klanten zullen kantoren moeten gaan weerspiegelen dat ze deze behoefte begrijpen en eraan kunnen voldoen.
Met name via tijdbesparende innovaties en ingebouwde technieken in de boekhoudsoftware kun je wekelijks contact houden met klanten. Je hebt hiermee een eenvoudige manier in je arsenaal van middelen om effectief op de hoogte te blijven van de behoeften van de klant.
Geïnteresseerd in hoe je als administratiekantoor transformeert naar een business partner die klantgericht in het “nu” werkt?
Neem dan contact op.
Om een goede business partner te zijn voor jouw klanten moet je niet alleen over de juiste middelen beschikken om jouw klanten te helpen. Er moet ook voor jou worden gezorgd.
Onze toegewijde accountancy specialisten zijn beschikbaar wanneer je kennis wilt maken. Bij Asperion krijg je geen verkoper op je nek, maar een collega om gewoon eens samen te praten over de mogelijkheden.