Tips voor thuiswerkende medewerkers van Accountants- en Administratie kantoren
Waar moet je op letten ?
- Maak goede afspraken over gewijzigde interne processen en procedures.
- Maak afspraken over de tijden waarop iemand beschikbaar c.q. bereikbaar is.
- Gebruik bij voorkeur alleen een laptop van de zaak
- Houd de virus- en malware scanner van uw PC thuis ook up to date
- Maak gebruik van de 2-way-factor authenticatie optie
- Indien mogelijk, dwing het gebruik af van een Virtual Private Network (VPN) naar het bedrijfsnetwerk .
- Spreek af waar bepaalde bestanden opgeslagen mogen worden ( het elektronisch dossier bijv.)
Tips voor MKB en ZZP gebruikers
Gebruik uw administratie nu meer dan ooit om uw omzet en kosten goed in de gaten te houden:
- Van wie krijgt u nog geld en zouden deze debiteuren nu (nog) kunnen betalen?
- Maak afspraken met debiteuren die nu niet kunnen betalen over een betalingsregeling.
- Houd uw kosten goed in de gaten: welke kosten zijn niet strikt noodzakelijk de komende maanden en kunt u wellicht beperken
- Indien nodig, spreek met leveranciers van kosten die strikt noodzakelijk zijn, een betalingsregeling af.
- Bekijk of u in aanmerking komt voor tegemoetkomingen uit het steunpakket van de overheid en administreer nauwkeurig i.v.m de mogelijk vereiste latere bewijsvoering. Uw adviseur kan u daarbij goed adviseren.
- Werken er medewerkers vanuit huis, maak hiermee dan duidelijke afspraken en verplicht bijvoorbeeld het gebruik van de 2-way-factor authenticatie.